Dodge Challenger – Tylko z USA
Dodge Challenger – Tylko z USA

Dodge Challenger – Tylko z USA

6 grudnia 2021
0 komentarzy

Dodge Challenger to auto z historią powiązaną z rywalami w postaci Forda Mustanga i  Chevroleta Camaro, lecz dziś jest zdecydowanie innym samochodem. Auto to powstało w latach  60. XX wieku jako pony car, a dziś bliżej mu do muscle cara, który wgniata w fotel podczas  przyspieszania na długiej prostej. Mimo tego, że Challenger nie był obecny przez długie lata  wciąż ma on spore grono oddanych zwolenników i nie ma problemu ze znalezieniem tego  samochodu na rynku wtórnym w Stanach Zjednoczonych. 

Dodge Challenger – historia modelu 

Po raz pierwszy Dodge Challenger zaprezentowany został w 1969 roku, czyli nieco później niż swoi  najwięksi rywale w klasie pony carów w postaci Forda Mustanga oraz Chevroleta Camaro. Auto jest  niczym innym jak nieco większym Plymouthem Barracuda, gdyż podobnie jak ten samochód korzysta  on z płyty podłogowej E-body oraz był oferowany z większością silników budowanych w tamtym  czasie przez Chryslera do którego należały wtedy takie marki jak właśnie Dodge oraz Plymouth. Mimo  tego, że Challenger to teoretycznie pony car był on bardziej rywalem w klasie muscle carów, a do pony  carów bardziej pasował Plymouth Barracuda. 

Pierwszy Dodge Challenger został zaprojektowany przez Carla Camerona, który był wcześniej  odpowiedzialny również za Dodge’a Chargera. Z większego muscle cara w gamie Dodge’a pochodzi  między innymi grill. Największą wadą pierwszego Challengera był czas jego wprowadzenia. Segment  pony carów tracił wtedy swą popularność i w porównaniu do Mustanga, czy Camaro, które  wykorzystały moment największego popytu na sportowe auta tego typu Dodge’owi nie udało się  wyprodukować zbyt wielkiej liczby aut. Najwięcej aut sprzedało się po wprowadzeniu modelu w roku  1969 i 1970, a później nastąpił spory spadek, który sprawił, że pony car Dodge’a trafił na ulicę w  liczbie około 188 tysięcy egzemplarzy, co jest miernym wynikiem w porównaniu do Mustanga, którego  milion sztuk na ulice trafiło w 36 miesięcy. 

Pod maskę pierwszego Challengera trafiły typowo amerykańskie jednostki, wśród których największe  to V8 7.0 Hemi i V8 7.2 RB. Dostępne były również mniejsze widlaste ósemki o pojemności 5.2, 5.6, 5.9  lub 6.3 litra. Najmniejsze były rzędowe szóstki o pojemności 3.2 lub 3.7 litra, lecz te zostały wycofane i  nie przetrwały do końca produkcji. Dodge Challenger po tym jak zniknął z rynku w 1974 roku nie  

doczekał się następcy w swej klasie w przeciwieństwie do Mustanga, czy Camaro. Wpłynęła na to słaba  sprzedaż pony cara od Dodge’a, ale też kryzys paliwowy, który niesamowicie wpłynął na ceny paliwa,  które przełożyły się na sporą inflację. Z tego powodu auta sportowe nie były tak chętnie widziane na  ulicach jak dotychczas i wiele pony carów oraz muscle carów musiały zostać albo wycofane albo  nałożone na nie kagańce w postaci znacznego ograniczenia mocy jednostek lub montowania małych,  rzędowych silników, które są bardziej ekologiczne i wymagają mniej paliwa. 

Auto pod tą nazwą powróciło w 1978 roju, lecz nie było to nic innego jak Mitsubishi Galant Lambda  przeznaczony na północnoamerykański rynek, który korzystał z małych, rzędowych jednostek  składających się jedynie z czterech cylindrów o łącznej pojemności wynoszącej maksymalnie 2.6 litra.  Na auto nawiązujące do pony cara sprzed lat trzeba było trochę poczekać. 

Challenger powrócił w grudniu 2007 roku, a oficjalna premiera odbyła się na Chicago Auto Show w  2008 roku. Auto zostało w dużej mierze oparte na częściach Mercedesa, do których Dodge miał prawo.  W ten sposób w Challengerze znalazły się elementy zawieszenia z Mercedesów klasy E W211 i klasy S  W220. Ponadto Amerykanie skorzystali z niemieckiej 5-biegowej automatycznej przekładni oraz  systemu kontroli trakcji. 

Dodge Challenger – silniki 

Wybór jednostek w nowym Challengerze jest dość spory, gdyż należą do niego silniki V6 i V8 o różnych  pojemnościach, co jest typowe dla amerykańskiego muscle cara, bo do tej klasy najbliżej  Challengerowi, który w przeciwieństwie do Camaro i Mustanga w najnowszych odsłonach jest raczej  potężnym autem do zaprezentowania się na prostej i przemierzenia setek kilometrów autostradą. 

Najstarsze Challengery z 2008 roku pod maską mają silnik V8 6.1 Hemi o mocy 431 KM. Miały one 

oznaczenie SRT8 i samochód ten nie był wtedy oferowany w innej wersji. 

Nieco większa różnorodność miała miejsce rok później, gdzie na rynek wkroczyły nowe wersje R/T  oraz SE/SXT. Wraz z większą różnorodnością wersji modelowych zwiększyła się także ilość jednostek  napędowych. Challengera dostaniemy z silnikiem V6 3.5 SOHC lub V6 3.6 Pentastar lub większymi  jednostkami z rodziny V8 Hemi. Dostępne one są lub były w pojemnościach wynoszących kolejno 5.7,  6.1 i 6.4 litra. Nie należy zapomnieć także o potężnej jednostce 6.2 Hemi o mocy 707 koni  mechanicznych z Chargera Hellcat. 

Dodge Challenger z USA – dlaczego to najlepszy wybór? 

Podobnie jak wiele innych amerykańskich samochodów sportowych Dodge Challenger jest bardzo  rzadko dostępny na Starym Kontynencie szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że marka Dodge jest  nieobecna na rynku europejskim od kilku dobrych lat. Dlatego w Stanach Zjednoczonych takie auta są  po prostu znacznie tańsze.

Przeczytaj inne nasze artykuły: https://carhunter-usa.pl/oplacalne-auta-z-usa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

komentarzy (0)

Zapolujmy na moto okazje! Jeżeli jesteś zdecydowany na zakup dobrego auta w atrakcyjnej cenie, to witamy w domu. Pomożemy Ci upolować wymarzony samochód w USA i dostarczamy pod Twój dom nawet do 40% taniej niż w Polsce. Sprowadzamy również inne pojazdy, takie jak łodzie, motocykle, quady, ATV.
Carhunter-usa.pl © 2024. Zapolujmy na MOTO OKAZJE!