Ford Mustang to absolutna ikona amerykańskiej motoryzacji. Samochód ten uznaje się za protoplastę pony carów, czyli kompaktowych aut sportowych o ogromnej mocy rodem z USA. W przeciwieństwie do muscle carów, gatunek ten w głównej mierze przetrwał do dziś. Dzięki temu możemy cieszyć się aktualnie już szóstą generacją kultowego Mustanga. Mimo tego, że trafił do Europy najlepszym miejscem do jego zakupu są oczywiście Stany Zjednoczone.
Ford Mustang powstał w latach 60. XX wieku, gdyż na rynku brakowało wtedy mocnego, lecz przystępnego cenowo samochodu sportowego, który będzie w zasięgu najnowszego, bardzo licznego pokolenia osób urodzonych po II wojnie światowej. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1964 roku i udało się jej zająć wysoką, trzecią pozycję w prestiżowym plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1965, co jest rzadkością w wypadku samochodów amerykańskich w tamtym okresie. Auto wyprodukowano w liczbie ponad półtora miliona egzemplarzy.
Druga generacja to znaczna zmiana w wyglądzie Mustanga. Były one nie tylko wizualne, gdyż auto znacznie pomniejszono, lecz także miały miejsce pod maską. Jednostki napędowe były znacznie mniejsze, lub znacznie słabsze i miało to związek z kryzysem paliwowym, który niesamowicie zwiększył ceny paliwa oraz inflację, co wymusiło na amerykańskich producentach szereg zmian, by dostosować swe auta do nowych warunków.
Trzecia generacja to jedna z najdłużej produkowanych. Zaprezentowana została w 1979 roku i w przeciwieństwie do poprzedników wygląda bardziej europejsko niż amerykańsko. Auto straciło praktycznie wszystkie chromowane elementy i w grill był wykonany z plastiku oraz prowadzony pod sporym kątem. Rozmiarowo Mustang trzeciej generacji jest mniej więcej idealnie pomiędzy pierwszą oraz drugą generacją. Pod maskę powróciło też mnóstwo jednostek i auto dostępne było zarówno z rzędowymi czwórkami o pojemności 2.3, jak i silnikami V6 od pojemności od 2.8 do 3.8 litra i największymi jednostkami V8, które miały pojemność wynoszącą 4.2 lub 5.0 litra.
Czwarta generacja Mustanga również w niczym nie przypomina aut klasycznych, jak i dziś produkowanych egzemplarzy. Mustang IV zadebiutował w 1993 roku i charakteryzuje go większy od poprzednika rozmiar objawiający się sporymi zwisami z przodu, jak i z tyłu oraz znacznie potężniejszymi jednostkami napędowymi. W momencie premiery Mustanga IV kryzys paliwowy był już dawno za amerykanami i nie tylko, więc najsłabsza jednostka w tym Mustangu to silnik 3.8 V6 o mocy 150 koni mechanicznych. W specjalnych wersjach Cobra dostępne były nawet jednostki 4.6 V8 o mocy do 390 KM, lub 5.4 V8 generujące 385 KM.
Ford Mustang w piątej generacji to już bardzo dobrze znana wizualnie konstrukcja. Ogromny sukces zarówno ta, jak i następna generacja Mustanga zawdzięcza jednej rzeczy. Jest nią cena, która biorąc pod uwagę oferowane parametry jest naprawdę niska i Ford Mustang jest jednym z najtańszych aut na całym rynku o takiej mocy i wyglądzie.
Piąta generacja Mustanga produkowana była w latach 2004- 2014, a wygląd nawiązuje do pierwszej oraz drugiej generacji, które zapoczątkowały jedną z najbardziej popularnych linii modelowych na całym świecie. Auto względem poprzednika zmieniło się nie tylko stylistycznie, ale też rozmiarowo, gdyż w momencie produkcji Mustang V był drugim największym Mustangiem w historii zaraz po Mustangu I z ostatnich lat budowy.
Najnowsza, szósta generacja na rynek weszła w 2014 roku po prezentacji mającej miejsce w 2014 roku. Najnowszy pony car od Forda jest szerszy i nieco dłuższy od poprzednika. Wiele kontrowersji wywołują jednostki napędowe, lecz ich gama daje naprawdę uniwersalny wybór, który powinien zadowolić każdego.
Pod maską najnowszego Mustanga znajdziemy pięć różnych jednostek napędowych. Najmniejsza to bardzo kontrowersyjny silnik 2.3 EcoBoost Turbo o mocy 314 KM, który jest często pomijany przez słabe doznania dźwiękowe. Tylko w Ameryce możemy natrafić na większą jednostkę 3.7 V6. W Europie jest ona niedostępna, a stanowi świetną alternatywę dla większego 5.0 V8. Mniejsza jednostka wytwarza 305 koni mechanicznych, a V8 może pochwalić się mocą rzędu 421 lub nawet 450 koni mechanicznych w zależności od wersji.
W poprzedniej generacji wybór opiera się na jednostkach V6 i V8. Podstawowy silnik to 210-konne V6 o pojemności 4.0 litra. Mocniejsze jest 4.6 V8, które generuje 305 KM i jest dostępne w wersji GT. Pozostałe jednostki to 5.0, 5.4 lub 5.8 V8 o mocy od 430 do nawet 670 koni mechanicznych. Jednostki te są dostępne tylko w wersjach specjalnych auta.
Mimo tego, że Ford Mustang jest aktualnie dostępny w Europie, to Stary Kontynent niekoniecznie jest najlepszym miejscem na zakup tej ikony amerykańskiej motoryzacji. Ceny są większe niż w Stanach Zjednoczonych, a gama silnikowa aktualnie składa się jedynie z silnika 5.0 V8, który owszem jest najmocniejszy, ale oznacza to także najwyższą cenę oraz spore spalanie, które szczególnie dziś sprawia, że jego apetyt może okazać się zbyt kosztowny w utrzymaniu. Mustangi w USA są po prostu szerzej dostępne, a gama jednostek napędowych również oferuje znacznie większy wybór niezależnie od generacji. Auta te za Oceanem są niezwykle popularne, więc nie ma problemu z ich zakupem.
Sprawdź nasze inne artykuły: https://carhunter-usa.pl/oplacalne-auta-z-usa